Howard Cable Memorial Prize in Composition
Prix commémoratif en composition Howard Cable
A consortium of ensembles that together support the Howard Cable Memorial Prize in Composition for the purpose of encouraging the creation of high quality works for band from emerging Canadian composers.
WINNERS/GAGNANTS
-
2024 - Griffin Hook - Cape Breton Skies
-
2023 - Evan K.R. Hammel - Rescue
-
2022 - Sam VanderWoude - King Arthur's Ride
-
2021 - Jienan Chen - Evening Experience by a Pond - Nicholas Kelly - Night Highway
-
2020 - Chris Byman - Autumn Down A Maple Lane - Fraser Linklater - Sprouts
-
2019 - Dong-In Danny Choi - Remembrance
-
2018 - Quan Le - Portrait of Terry Fox
-
2017 - Cait Nishimura - Chasing Sunlight
-
2016 - Kenley Kristofferson - The Meeting Place
-
2015 - [Not Awarded/Aucun gagnant]
-
2014 - Paul Suchan - Swiftriver Passage
-
2013 - Matthew Donnelly - River Valley Sketches
-
2012 - Christiaan Venter - Rocky Mountain Lullaby
Competition Information/Information
Call for Compositions
We are excited to announce the call for scores for the CBA’s Howard Cable Memorial Prize in Composition. As was the case last year, we are looking for works that are at a Grade Three level or lower. The aim is to support works that appeal to a wide array of abilities and tastes. Please see below for all of the details.
L’Appel pour les compositions
Nous sommes ravis d’annoncer l’appel de partitions du Prix commémoratif en composition Howard Cable de l’ACH. Comme l’année dernière, nous recherchons des œuvres de niveau 3 ou moins. L’objectif est de soutenir des œuvres faisant appel à de diverses capacités et de goûts. Veuillez voir la liste ci-dessous pour tous les détails.
The Composition
1) Submissions must:
· be composed by someone who self-identifies as an emerging composer
· be an original, unpublished composition for band.
· be no more than 10 minutes in duration.
· not exceed a difficulty level of Grade 3 (based on the 1-6 grade level system). Thank you to Eighth Note Publications for sharing their
Wind Band Grade System as a resource.
· have been written within 5 years of the deadline.
2) Starting in 2019, all submissions must be anonymous. Submissions will only be accepted electronically and must include a .pdf score, a recording (mp3) and a on-line completed submission form. While applicants are encouraged to send actual recordings, MIDI realizations will be accepted. PLEASE COMPRESS ALL AUDIO FILES SENT SO AS TO MINIMIZE FILE SIZE.
3) Composers may re-submit non-winning compositions from this or other competitions, however once a work has been awarded a prize in the CBA competition, it may not be submitted again.
4) Concertos or solos/ensembles with band accompaniments are not acceptable.
5) The maximum instrumentation is as follows:
· Flute (div. in a maximum of 2)
· Clarinet (div. in a maximum of 3) + bass clarinet*
· Oboe* (1 part)
· Saxophone: Alto (div. in a maximum of 2), Tenor, Baritone*
· Bassoon* (1 part)
· Trumpet (div. in a maximum of 3)
· Horn* (div. in a maximum of 2)
· Trombone (div. in a maximum of 3)
· Euphonium (1 part B.C. & transposed for T.C.)
· Tuba
· Double Bass
· Percussion in 4 parts (maximum 2 mallet instruments)
· Electronics (optional**)
* N.B.: Solos written for instruments marked (*) should be cross-cued in other instruments.
** Electronics: The technical resources of each ensemble will vary. To ensure a successful performance, electronics should be limited in scope to reasonable technical forces of a grade 3 level band. Suggested guidelines: stereo speakers, soundfile playback, well-designed laptop-based electronics.
La composition
1) Les soumissions:
· doivent être composées par quelqu’un qui s’identifie comme compositeur/compositrice émergent/émergente
· doivent être des compositions originales pour harmonie non publiées
· doivent être d’une durée de moins que dix minutes
· ne doivent pas dépasser le niveau 3 de difficulté (basé sur le système de niveau 1 à 6)
· doivent avoir été écrites dans les cinq ans qui précède la date limite
2) Commençant en 2019, toutes les soumissions doivent être anonymes. Les soumissions vont seulement être acceptées de façon électronique et doivent inclure un fichier pdf du score, un enregistrement (mp3) et un formulaire d’inscription en ligne complet. Les candidats sont encouragés d’envoyer des enregistrements réels mais des réalisations MIDI vont aussi être acceptés. VEUILLEZ COMPRESSER TOUS LES FICHIERS AUDIO ENVOYÉS POUR EN RÉDUIRE LA TAILLE.
3) Les compositeurs/compositrices peuvent soumettre à nouveau des compositions non gagnantes de ce concours ou d’autres concours. Toutefois, une fois que l’œuvre aura reçu un prix au concours de l’ACH, elle ne pourra plus être soumise.
4) Les concertos ou solos / ensembles avec accompagnement ne sont pas acceptés.
5) L’instrumentation maximum est de:
· flute (div. en maximum de 2)
· clarinette (div. en maximum de 3) + clarinette basse*
· hautbois* (une partie)
· saxophone: alto (div. en maximum de 2), ténor, baryton*
· basson* (une partie)
· trompette (div. en maximum de 3)
· cor français* (div. en maximum de 2)
· trombone (div. en maximum de 3)
· euphonium (une partie en clé de fa et transposée en clé de sol)
· tuba
· contrebasse
· percussion en 4 parties (maximum de deux parties de claviers)
· électroniques (optionnel**)
* N.B.: Les solos écrits pour les instruments marqués (*) doivent aussi être indiqués dans d'autres instruments.
** Électroniques: les ressources techniques de chaque ensemble vont varier. Pour assurer le succès des performances, l’électronique doit être limitée aux forces techniques raisonnables d’un groupe de niveau 3. Recommandations suggérées: haut-parleurs stéréo, lecture du fichier son, composants électroniques bien conçus pour ordinateur portable.
The Competition
1) Jason Caslor (ASU) will coordinate the competition.
2) Submissions will be accepted from Canadian citizens who self-identify as emerging composers.
3) The deadline to submit is 12:00 AM (midnight) PST on February 15th.
4) The composer of the winning composition will receive a cash prize of $1,000.
5) All copyright, mechanical rights, and royalty rights remain with the composer.
6) The winner will be announced by email; notification will be sent to all applicants and the CBA membership, and results will be posted on the CBA website.
7) The decision of the jury will be final and their decision will be reported to the CBA (ie. The CBA is only facilitating the competition). Should the jury consider none of the submitted compositions to be meritorious, a “no prize” decision will be rendered.
La compétition
1) Jason Caslor (La Arizona State University) coordonner la compétition.
2) Les soumissions seront acceptées des citoyens canadiens qui s'identifient comme compositeurs/compositrices émergents/émergentes.
3) La date limite de soumission est fixée au 15er février à minuit (Heure normale du Pacifique)
4) Le compositeur/la compositrice de la composition gagnante recevra un prix en espèces de 1 000 $.
5) Tous les droits d'auteur, droits de reproduction mécaniques et droits de redevance restent la propriété du compositeur/de la compositrice.
6) Le gagnant/la gagnante sera annoncé par email; un avis sera envoyé à tous les candidats et aux membres de l'ACH, et les résultats seront affichés sur le site Web de l'ACH.
7) La décision du jury sera finale et sa décision sera rapportée à l’ACH (l’ACH ne fait que faciliter la compétition). Si le jury considère qu'aucune des compositions soumises n'est méritoire, une décision «sans prix» sera rendue.
The Consortium
Interested in joining the team and supporting the creation of new Canadian works for band? For $100 a year, you have a voice in determining the winning work, get access to all submissions and composers, receive score & parts and performing rights of the winning work, and are recognized for your efforts in the winning score and CBA website. Members can be any performing band (community band, public school, university, honour band, summer band camp ensemble, etc…) that perform approximately grade 3 level repertoire.
Le consortium
Êtes-vous intéressé à joindre l'équipe et à soutenir la création de nouvelles œuvres canadiennes pour harmonie? Pour 100 $ par an, vous avez la possibilité de choisir l’œuvre gagnante, d’avoir accès à toutes les soumissions et aux compositeurs/compositrices, de recevoir les partitions et les droits de représentation de l’œuvre gagnante, et d’être reconnu pour vos efforts dans la partition gagnante et le site Web de l’ACH. Les membres peuvent être n’importe quel groupe de spectacle (groupe communautaire, école publique, université, groupe d’honneur, groupe de camp d’été, etc.) qui interprètent un répertoire de niveau 3.
Project Supporters
Interested in supporting the team and the creation of new Canadian works for wind band? For $150 a year, you can help support this initiative to foster the development and creation of new wind band repertoire in Canada by emerging Canadian Composers. Members receive recognition in the winning score and are welcome to promote the project in their respective networks. Members can be any industry partner (retailer, publisher, manufacture, donor, industry supporter, etc…) that value the project.
Les partisans du projet
Vous souhaitez soutenir l'équipe et la création de nouvelles œuvres canadiennes pour harmonie? Pour 150 $ par an, vous pouvez aider à soutenir cette initiative visant à favoriser le développement et la création d'un nouveau répertoire d'harmonie au Canada par les compositeurs/compositrices canadiens/canadiennes émergents/émergentes. Les membres recevront une reconnaissance dans la partition gagnante, et seront les bienvenus pour promouvoir le projet dans leurs réseaux respectifs. Les membres peuvent être n’importe quel partenaire de l’industrie (détaillant, éditeur, fabricant, donateur, partenaire de l’industrie, etc.) qui valorise le projet.
For additional questions, please contact info@canadianband.org
Pour des questions supplémentaires, veuillez contacter info@canadianband.org